Filosofia 4t ESO

L’Alicia no va poder evitar fer una ganyota quan va parlar:
-Saps que jo també he pensat sempre que els unicorns eren uns monstres fabulosos? Mai n’havia vist cap de veritat!
-Be, doncs ara que ens hem vist– va dir l’unicorn– si tu creus en mi, jo creuré en tu. Fem un tracte?

Lewis Carroll, Alícia a través del mirall

Competències

Les competències que la matèria de filosofia hauria d’ajudar a desenvolupar són les que t’ensenyen a pensarcomprendrereflexionar i argumentar pel que fa a:

  • els continguts de la matèria
  • altres sabers (perquè la filosofia és, essencialment, interdisciplinària)

Perquè siguis competent en la matèria de filosofia, doncs, hauries d’anar pensant a desenvolupar aquestes capacitats:

  • capacitat de conceptualitzar
  • capacitat d’argumentar
  • capacitat de diàleg
  • capacitat de problematitzar
  • capacitat d’anàlisi crítica

A més, igual com ja passa amb altres matèries, la filosofia també busca que aprenguis a ser combatent en les següents competències:

  • comunicativa lingüística
  • aprendre a aprendre
  • autonomia, iniciativa personal i emprenedoria
  • social i ciutadana

Continguts

BLOC 1. LA FILOSOFIA I EL FILOSOFAR

Què és la filosofia?

Com es fa filosofia?

Alguns temes

BLOC 2. PERSONA, ÉSSER HUMÀ

Què és l’ésser humà?

Què és la persona?

  • Emotivitat, sentiments, pensament
  • Identitat personal: gènere, socialització, rol i estatus, institucions, cultura
  • L’autoconeixement
  • La dignitat de la persona

Actuar com a persona

BLOC 3. SOCIETAT, ÉSSER HUMÀ

Els altres

Les comunitats polítiques

  • Origen i necessitat de l’Estat
  • Justícia i dret. Hi ha una justícia universal?
  • L’acció política. Formes de participació
  • Autoritat política i desobediència civil

Les altres comunitats

Avaluació

Criteris d’avaluació (resumits):

  • Fer ús de l’argumentació
  • Dominar la comunicació lingüística i digital
  • Explicar problemes filosòfics amb paraules pròpies
  • Mostrar la comprensió dels continguts i analitzar i defensar diferents posicions
  • Elaborar textos breus

Activitats d’avaluació:

  • Portafolis digital individual: 40%
  • Projectes en grup (presentació/debat): 40%
  • Actitud a l’aula: 20%

Les rúbriques d’avaluació

Rúbrica per avaluar el portafolis digital
Rúbrica per avaluar la presentació oral
Rúbrica per avaluar el debat (secretari/secretària)
Rúbrica per avaluar el debat (participant)
Rúbrica per avaluar el debat (moderador/a)