L’Alicia no va poder evitar fer una ganyota quan va parlar:
-Saps que jo també he pensat sempre que els unicorns eren uns monstres fabulosos? Mai n’havia vist cap de veritat!
-Be, doncs ara que ens hem vist– va dir l’unicorn– si tu creus en mi, jo creuré en tu. Fem un tracte?
Lewis Carroll, Alícia a través del mirall
Competències
Les competències que la matèria de filosofia hauria d’ajudar a desenvolupar són les que t’ensenyen a pensar, comprendre, reflexionar i argumentar pel que fa a:
- els continguts de la matèria
- altres sabers (perquè la filosofia és, essencialment, interdisciplinària)
Perquè siguis competent en la matèria de filosofia, doncs, hauries d’anar pensant a desenvolupar aquestes capacitats:
- capacitat de conceptualitzar
- capacitat d’argumentar
- capacitat de diàleg
- capacitat de problematitzar
- capacitat d’anàlisi crítica
A més, igual com ja passa amb altres matèries, la filosofia també busca que aprenguis a ser combatent en les següents competències:
- comunicativa lingüística
- aprendre a aprendre
- autonomia, iniciativa personal i emprenedoria
- social i ciutadana
Continguts
BLOC 1. LA FILOSOFIA I EL FILOSOFAR
Què és la filosofia?
- La reflexió filosòfica
- Filosofia, ciència i pseudociència
Com es fa filosofia?
- Veritat, opinió i saber
- Les estructures de l’argumentació
- Anàlisi crítica de la validesa dels arguments
- Com es pot escriure filosofia
Alguns temes
- Aparença i realitat
- La mort i el sentit de la vida
- Com hem d’actuar?
- Podem provar l’existència de Déu?
- Els drets dels animals
- Per què serveix l’art?
BLOC 2. PERSONA, ÉSSER HUMÀ
Què és l’ésser humà?
- Determinants biològics i determinants culturals
- El llenguatge
- Ment i cos. Humans, animals, clons, zombis i ciborgs
Què és la persona?
- Emotivitat, sentiments, pensament
- Identitat personal: gènere, socialització, rol i estatus, institucions, cultura
- L’autoconeixement
- La dignitat de la persona
Actuar com a persona
- L’acció intencional: deliberació, fins, mitjans, conseqüències
- Llibertat, voluntat, determinisme, responsabilitat
- Moralitat: relativisme i absolutisme
- Felicitat i bé
BLOC 3. SOCIETAT, ÉSSER HUMÀ
Els altres
- Diferència i discrepància
- Convivència en el pluralisme
- Amor, amistat
Les comunitats polítiques
- Origen i necessitat de l’Estat
- Justícia i dret. Hi ha una justícia universal?
- L’acció política. Formes de participació
- Autoritat política i desobediència civil
Les altres comunitats
- Art i experiència estètica
- Ecologisme: medi ambient i generacions futures
- Acció transformadora
Avaluació
Criteris d’avaluació (resumits):
- Fer ús de l’argumentació
- Dominar la comunicació lingüística i digital
- Explicar problemes filosòfics amb paraules pròpies
- Mostrar la comprensió dels continguts i analitzar i defensar diferents posicions
- Elaborar textos breus
Activitats d’avaluació:
- Activitats individuals: 30%
- Presentacions orals: 25%
- Debat: 25%
- Actitud a l’aula: 20%